Edukacja obywatelska to przede wszystkim praktyka i doświadczenie, nie tylko wiedza z podręcznika. Zgodnie z podstawą programową, edukacja obywatelska opiera się na trzech równorzędnych filarach:
Wiedza i umiejętności w siedmiu działach tematycznych
Uczniowie zdobywają wiedzę o tym, jak działa społeczeństwo i państwo – na poziomie lokalnym, krajowym, europejskim i globalnym. Poznają swoje prawa, uczą się prowadzić dialog, rozpoznawać dezinformację i działać zgodnie z wartościami demokracji.
Praktyczne działania obywatelskie
Każdy uczeń wykonuje minimum cztery działania obywatelskie – samodzielnie lub w grupie. Mogą to być np. udział w debacie, napisanie petycji, spotkanie z lokalnymi władzami, prowadzenie kampanii społecznej czy zgłoszenie pomysłu do budżetu obywatelskiego.
Projekt grupowy – badawczy lub społeczny
Każdy z uczniów realizuje w grupie jeden projekt edukacyjny – badawczy (np. analiza problemu społecznego i źródeł informacji) lub społeczny (np. kampania, działanie w lokalnej organizacji). Oprócz rozwoju kompetencji to także świetna okazja do zacieśniania więzi w klasie i uczenia się przez działanie.
Wiemy, że zarówno dla wielu nauczycieli, jak i uczniów obowiązkowy projekt zespołowy to coś nowego. W Zwolnionych z Teorii od ponad dekady pomagamy realizować wartościowe projekty społeczne i edukacyjne. Z naszych rozwiązań skorzystało już ponad 130 tysięcy uczniów i 1300 szkół.
Właśnie dlatego przygotowaliśmy pakiet materiałów dla nauczycieli i uczniów – jako wsparcie po realizacji projektu krok po kroku. Zacznij z nami działać od zaraz!